Monday 9 July 2012

aku dan SUKAN STAF ANTARA IPTA KE-37 2012

Assalamualaikum dan salam sayang dr ain..

telah berlangsungnya sukan staf antara ipta bermula 3 Julai 2012 yang lepas dimana pada kali ini UUM merupakan tuan rumah..

macam biasa, bila adanya acara besar universiti para pelajar ditawarkan untuk menjadi sukarelawan dimana dapat mengisi kekurangan tenaga kerja sedia ada disamping membantu universiti menjadi wakil, perantara, menyelesaikan masalah kecil yg mungkin berlaku dimasa akan datang dll..

ntah mengapa.. hati terdetik nak join jd sukarelawan sukan nie yela bila lagi nk jadi 'sebahagian' dari universiti kan? x lama dah kat u nie tinggal lagi 3 sem dan peluang yg datang sgt jarang dan seharusnya kita manfaatkan peluang yg ada selagi terdaya dan termampu.. CIRI USAHAWAN BERJAYA

even da beli tiket balik tapi gagahkan diri jugak nak pi, abis exam 26 hb dimana pagi subjek killer pom dan ptg subjek kbkk inovasi & kreativiti. awai2 dah suruh my dearest sister beli tiket pada 27hb jun.. awai sgt p beli sebab takut tiket kereta api SOLD OUT.

burn kan tiket? NO! gila la klu x balik mau meroyan dok kat uum 3 bulan tak balik umah langsung.. asyik tbayang wajah ayah ibu + fmily kucing yg dgrnya semakin besar dan smakin nakal bila aku takda kat umah,..>sb aku sorg je rajin melayan + membebel kucing2 tu sekor2.

sampai umh pagi 28hb tu plan nk blk uum esok malamnya, tp bila beli tiket dh xde n just mlm 28hb tu ada tiket, nk xnk kelam kabut kemas barang blk malam tu jugak. klu terlewat sampai stesen keretapi for 1 minit mmgla ade org blk uum jalan kaki.

tak sempat nk tolong ibu masak dan kemas rumah.. x sempat nk pegang kucing2, x sempat nk bagitaw nenek nk blk mlm tu sbb nenek dah tido, tp salam n cium jela nenek.. atok pulak terkejut masa ak nk slm dia n sebenarnye dia nk tarik aku nk tnya aku nk g mana even dia x blh ckp, aku paham atok tp sbb kekangan masa aku pun ckp lagi 2 minggu aku baru dpt balik...

sebelum malam perasmian pada 3 Julai, kami para sukarelawan diberi khusus induksi selama 2 hari bermula 30 jun dimana pengisiannya lebih kepada pengetahuan am dan overall ttg camne kita nk tangani mslh berkaitan kecederaan dan apa tugas, halangan dan cabaran yg seorg sukarelawan akan hadapi selain pilihan tugas permainan yg mahu disertai..,.

so, kami pun bercadang tuk pilih sukan sepak takraw. kenapa sepak takraw? cek pun tak taw nk habaq sb kawan cek suka sepak takraw since slalu tgk bapak dia main, and aku? tak pernah tgk live n its seems to be interesting game and maybe sweetest moment and experience to remember... jadi aku layankan saja... mana taw seronok?

nk dikatakan aku 0 ttg sepak takraw n yg aku taw sepak takraw itu adalah permainan tradisional yg pakai bola rotan dan main lambung lambung guna kaki. peraturan, cara permainan mmg 0...

so.. disebabkan benda nie la aku taw apa itu sukan sepak takraw, sedikit sebanyak berdepan dgn karenah dan provokasi manusia... dpt realease tension dgn saja je sokong u mana2 n jerit2..provoke org dengan sengajanya lawan pasukan yg bawa team sorak dgn sokong pasukan lawan.. macam2la.. dan dgn kata lain aku dh tonjolkan 1 bhagian dr diri aku yg selama nie aku simpan sebab malu dan rasa rendah diri....

tp aku dpt lihat kekurangan aku dr segi self unconscious action,  keramahan dan kemesraan pada bukan sejantina yg baru jumpa, kiranya aku nie jenis tak senang adapt dengan kawasan baru dan mesra dgn suasana baru. blh dikatakan pemalu dgn sombong tak? tapi sebenarnya jauh dlm diri aku M.A.L.U....

teringin nk ckp lebih takut tersalah ckp, teringin nk senyum takut tersalah beri senyuman yg menjengkelkan.. sbb aku hanya dapat senyum dari hati dan bukan dr reaksi muka semata2..

dengan pengadil pun sama.. ada beberapa org pengadil veteran yg dpt baca aku punya emosi... dia kata kau kurang ceria, x bersemangat.. mengapakah? sbb aku mudah bermain dgn emosi. provokasi dan kritikan ternyata mampu mengubah mood dan reaksi wajah aku 180 darjah. OH, itu bahaya!

so ain.. afterward u must be brave, strong, friendly and soon , so that people will not see u as arrogant. semua yg berlaku dan akan dilakukan mesti lahir dari hati dan terimalah kritikan dan provokasi tu sebagai satu cabaran, ujian dan batu lonjatan utk berjaya dlm apa jua kerja, tugasan dan apa-apa aktiviti yg akan menjadi laluan kerjayaku selepas ini... aammmiinnn.....

pengalaman itu tidak datang sendiri tapi perlu dicari!

nie dia geng sukarelawan yg lain dan ketua jurulatih yg terlibat utk uruskan dan beri arahan pada kami.. but he's only available for the past 4 days sbb dia terlibat utk bawa wakil perlis sepak takraw ke sukma yg sedang berlangsung di pahang.


penulis tompang lalu sat... hahaha                                                                         








No comments: