Thursday 2 August 2012

Masa yg telah pergi

Assalamualaikum...

bismilahirrahmanirrahim pembuka bicara..

1st entry untuk bulan ogos dan meninggalkan july yg hanya menulis satu entry sahaja.. terasa malas dan pelbagai perkara berada di benak fikiran tanpa diluahkan pada sesiapa, pada apa2...

selesai shja bersukan staf relax pulak dirumah kakak di tmn hijrah perlis sementara menunggu masa utk pulang ke kampung tercinta. KKB.

seminggu tu juga diisi dgn ikut kakak shoping di alor star and p ukur jalan perlis dgn seha and teha.. cerita tu next entry ye... >rindu saat saat itu ;p

sampai je rumah petng 18hb tu rehatlah setelah seharian mengebaskan punggung dlm keretaapi and esok pagi2 nk bertolak p klia ambil adik yg pulang bercuti.

sampai rumah dlm tengahari, rehat sat n malam pulak sesi buka kotak org jauh... tgk ape ole2 yg dibawak balik.... last2 dpt 2 pasang jubah... wlaupun lain dr ape yg dihajati sbb mmg nk sgt jubah hitam tp ok la dpt jubah kaler faveret for the past 5 years nie... coklat and purple pink,JANJI FREE sedikit keciwa la sbb kotak bkn main besar tetapi brg kwn2 die yg x balik bcuti lbh byk dr brg die sendiri....

xpela tuan punya badan tak kesah kan... yg bukan punya badan ape nk kesah..hahaha..

ok lah.. we proceed to the next day, ikut ayah balik kampung... cuti sem kali nie mmg menghitamkan diri. bukan memutihkan diri.. dok kat perlis seminggu dh hitam... balik kampung nie lagi hitam sbb tolong ayah nyabit padi di bendang yg tak abis dorg tuai tu.. ayah dok marah tak pakai topi sbb rasa berangin n rasa tak panas pun tengah bendang + topi tu degil asyik jatuh je... balik je rumah hamik ko belang dimuka n belang ditangan... rasa pijau n panas je sme perasaannye mse terbakar di langkawi dulu lepas berkayak seharian dilautan.
MORAL : LAIN KALI DENGAR CAKAP ORANG TUA

paling sedih bila tak dapat beli tapai feveret dikedai tepi jalan d pasir panjang... sehat lagi ke tak empunya tapai yg buat tu... rase2 dh setahun tak dapat makan tapai die.... sob sob sob... tapai ubi dia sedap....

ok... esoknye pulak puasa kan.... tahun nie xde semangat nk bertadarus di masjid seperti tahun2 sebelumnya sbb perasaan tu tak sme sperti perasaan ktika bertadarus semasa form3 and form 4.. lain sgt2 n jadi mcm tak best.. lagi faktor umur.... sbb kbiasaanya yg bertadarus remaja brusia 13-18 tahun je... klu g mmg tak taw nk golongkan umur yg mana.... so decide tahun nie tak payah tadarus.. tolong ibu kat dapur jelah.. lagi satu klu g tadarus tu balik pukul 5.30 petang.. 4 sure time tu ibu dh siap 1/2 masak.... tak syiok pulak tolong separuh jalan je...

dengan ketiadaan aku bertadarus tahun nie setiap hari dapat buat kuih untuk berbuka.. boleh dikatakan dapat balas dendam makan kuih and buat sendiri kuih feberet yg klu belinya kecil dan mahal... puas gila dpt mkn karipap saiz L to XXL and donut saiz XXXL... kuih gula melaka, and yang paling puas lepat pisang sebab klu beli lepat je mesti bukan lepat pisang tapi lepat ubi.. hampeh.

sebaik teringat nk snap... yg lain2 x teringat nk amik gambar pulak...
budak2 nie cakap 'donut kak Adah' sambil tepuk bahu aku :- sbb donut sgt besaq... kureng hasyem

dah 13 hari kita berpuasa kan.. and alhamdulillah setakad nie penuh lagi and mengikut perkiraan waktu kali nie insyaallah dapat puasa penuh..hehehe...klu dtgnye lambatlah.. tak disedari lama jugak dah berpuasa kan.. ibu cakap minggu kedua puasa adalah minggu kemaafan.... berbanyaklah kita berdoa dan meminta maaf kepada Allah serta orang sekeliling ya....

 dan harinie... hari khamis malam jumaat... bykkan beribadat ye kawan2.... peringatan buat diri juga...


DOAKU RAMANDHAN

YA ALLAH.... Engkau yang maha pengasih lagi mengasihani... hambamu yang sering melakukan dosa ini memohon kepada Mu agar Engkau permudahkanlah urusanku di bulan mu yang mulia ini....
YA ALLAH.... Ramadhan kali ini aku memohon kepadAMU Ya Allah agar ia menjadi Ramadhan yang manis buatku, Ramadhan dimana aku perbanyakkan ibadahku kepadaMu, Ramadhan dimana aku berserah diri kepadaMU, Ramadhan dimana aku berjanji untuk berubah menjadi lebih baik dan perbanyakkan ibadah dari Ramadhan yang sebelumnya,Ramadhan dimana aku banyak bersabar dengan karenah dan kemaslahatan yang terjadi kepada diriku...
 YA ALLAH.... ampunilah dosa dosaku... jadikanlah aku wanita solehah yang berbakti kepada ibu bapa, adik beradik, datuk nenek dan seluruh insan yang mempunyai ikatan kekeluargaan denganku. YA RABB Engkau yang mendengar sekecil kecil rintihan.... jagakan aku ketika aku terleka dengan keindahan dunia, sedarkan aku tika aku tersasar dari jalan kebenaran dan bimbinglah aku kejalan RedhaMU Ilahi....
YA ALLAH.... mohonku kepada MU semoga Ramadhanku bukan hanya sekadar nama.... tetapi aku bermohon kepada MU semoga Ramadhan ku kali ini Ramadhan yang menjadi titik perubahan kepada KU... jadikanlah aku insan yang bertaqwa dan tidak terleka dengan keindahan dunia yang sementara....



AAMMIIIINNN.....

last but not least kawan kawan.... maafkan saya andai terlepas kata, andai terkasar bahasa dan andai ada perlakuan yang mempuatkan kalian muak dan benci... sebaik2 tegurlah saya jika ada kesalahan, kekurangan dan apa apa yang membuatkan hati berasa jelik dan marah... manusia tidak terlepas dari membuat kesilapan dan saya berharap anda sendiri dapat menegur akan kesalahan yang telah saya lakukan....

semoga ramadhan kali ini ramadhan yang 'lain' dari tahun sebelumnya... aammmiinnnn....

akan ku rindui masa yang telah pergi itu semoga dapatku jadikan pedoman buat masa yang bakal berlaku... waallahualam...

ilal liqa' wa maassalamah.....

No comments: